Thursday, September 23, 2010

Cow is a pet animal

Kulturchok. Observerende en femte klasses undervisning i engelsk befandt vi os i et nyt og uventet kulturmoede. Undertrykte grin samt aabne munde og polyter var vores umiddelbare reaktion paa det faktum, at koen bliver betragtet som et "kaeledyr" i Nepal. Med koer gaaende loest i Nepal paa gader og straede,r ofte stoppende trafikken, var vores ideer om koen som kaeledyrs potentiale ikke ligefrem store. Forklaringen paa dette umiddelbare underlige faenomen skulle imidlertid findes i definitionen af et kaeledyr. A pet is a domestic animal loed forklaringen.

Temaet for dagens undervisning var ellers hunden. Ud fra en kort tekst laeste laereren op om hundens udseende og egenskaber og forsoegte at stille forstaalsesspoergsmaal til eleverne. Det blev dog naermere en gentagelse af den tekst, som laereren havde laest op, og man kunne komme i tvivl om, hvor stort udbytte undervisningen havde. De fremlige drenge fremviste ivrigt deres evner, mens de stille pige mere mumlede sammen og ikke rigtigt kom ud af busken. En kort tekst om koen blev deres efterfoelgende opgave, hvor den lille pige siddende ved siden af mig lavede en slags copy-paste af hundehistorien. Formentlig uforstaaende over betydningen af hendes egne skrevne ord kom koen til at bo i et hundehus. Det viste I nok ikke den gjorde :) Forhaabentlig er vi i morgen i stand til at faa alle 18 elever med og give dem en stoerre forstaaelse i undervisningen, der kommer til at vare en time, i stedet for den halve vi observerede ;)

Kvaliteten af undervisningen og manglen paa anderledes undervisningsmetoder eller tilgange er imidlertid ikke de eneste problemer paa Nepals kommunale skoler. De fleste laereres motivation er minimal og manglende kontrol af deres undervisning er udbredt, hvis ikke inspektoeren er meget opmaerksom paa problemet. De ofte uuddannede foraeldre er ude af stand til at opdage den mangelfulde undervisning af deres boern, hvorfor de ikke har kompetencerne til at kunne ruske op i de dovne og pengegriske laerere og derigennem forbedre undervisningen. Loesningen paa problemet skulle efter en skoleprojektsengageret nepalesers mening vaere flere penge. Som kritiske danskere kunne vi imidlertid ikke se, hvordan problemerne skulle kunne loeses ved at give de pengegriske laerere flere penge, men maaske kender vi bare ikke kulturen godt nok ??

Under alle omstaendigheder bliver det spaendende at se, om vi faktisk er i stand til at foere vores mange ideer ud i livet og goere en lille forskel i morgen. Hvis det mislykkes, bliver vi forhaabentlig bare de erfaringer rigere til vores videre volontoerophold :)

No comments:

Post a Comment