Thursday, October 7, 2010

En dag i Kathmandu

Saa er vi jo saa kommet til dag 3. i Kathmandu. Det har vaeret en dag, hvor at eftermiddagen har staaet i religionens tegn og hvor aften har staaet paa social samvaer med de studerende fra global change, som ogsaa bor her paa platformen.
Men for nu tage det helt for starten, saa begyndte dagen, med den helt store udfordring, nemlig hvordan man faar sig selv til at staa laenge nok under den kolde bruser til man kan faa vasket shampoen af sig.
Men efter det gik dagen roligt derudad. hvor eftermiddags hojtepunkter, var da vores laerer havde os med ude og se Pashupatinath, som er et stort hindu tempel for lord Shiva og Boundhanath, som er et af de helliste steder for buddhister i Nepal.
En af de ting som der havde den storste paavirkning paa mig var da vi stod ved Bagmati floden, som Pashupatinath ligger ned til, og kigger over paa Pashupatinath, og over paa de begravelses sermonier som der var igang, for det er der hvor hinduerne laver deres begravelses sermonier, som ender med at de braender dem. Men det der gjorde, at det havde en stor virkning paa mig var det, at man paa den ene sidde havde begravelses sermonierne, og paa den anden sidde af floden havde alle touristerne der stod med deres kamera og tog billeder af begravelses sermonierne, hvor jeg selvfolgelig selv var en af touristerne.
Men for mig med mine kultur vaner skabte det bare et meget pervest situration, samtide med at det eneste der stoppede mig fra at tage billeder var et dodt batteri .
men ellers havde vi en hyggelig dag og en hyggelig aften sammen dem fra global change, men ogsaa lidt trist da vi saa Burma VJ, og da 3 af dem fra Global Change er fra Burma, gjorde det filmen ekstre trist.


Sven Jessen

No comments:

Post a Comment